Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Bécsy Tamás színházi rendszere

2010.03.13

Alapkérdés:

Ha valóban a konfliktus a dráma alapkategóriája, s nélküle nincs dráma, akkor hova sorolhatók  a középkori vallásos darabok, Csehov és  az abszurd.

Hiszen ezekben nincsen összeütközés a jellemek között!

Válasz a paradox képletre: a drámai mű alapja nem a konfliktus, hanem egy éppen változó viszonyrendszert bemutató szituáció –pl.: Ibsen: Nóra – sokáig jól élnek, a dráma csak arról a rövid (mert sűrítenie kell) időszakról szól, amikor viszonyuk átalakul

 

Drámamodelleket állít fel:

1)      konfliktusos dráma – pl.: Antigoné – két ellentétes akarat csap össze, cselekmény és ellencselekmény

2)      középpontos dráma – pl.: Oidipus, Hamlet – a viszonyok egy központi szereplő körül alakulnak ki

3)      kétszintes dráma (ez az újdonság) – pl.: a  középkori vallásos moralitások, misztériumok és passiójátékok, valamint az abszurd drámák– a viszonyrendszer alapja az evilág és a túlvilág, hit, istenség – a felső szint nem jelenik meg a színpadon, de mindenben meghatározza az eseményeket

 

 

 

 

    

 

 

 
 
 
 

 

       

 

       

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.