Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Erzsébet-kori drámaírók és Shakespeare

2010.06.24

Drámák, drámaírók

………………………….szövegkönyvekre volt igény:

Színpadon van minden a közelmúlt hagyományos színházi formáiból: prológus, epilógus, interlude (’közjáték’), dumbshow (’némajáték’), disguising (’álarcjáték’), középkori farce, clown hagyomány, antik példák (Seneca, Plautus), személetében megőrizte a morality-play jellemábrázolási módszerét, miracle-play szerkezeti eredményei, nyitott kontrasztdramaturgia, mely különbözött a humanista tudósok megoldásaitól

(Shakespeare is …………………..színjátéktípusokat olvasztotta össze)

 

Az Erzsébet-korban (e hagyományból) néhány fő drámatípust dolgoztak ki:

-         chronicle history ……………………………………..

-         revenge tragedy (……………………………………..

-         comedy ………………………………………………….

-         pastoral (…………………………………………………..

-         Szerző: - sokszor ………….is, ……………………..de mint szerző kevesebb tiszteletnek örvend

-         a szöveg kultúrtömegcikk - ………………..a darab ………………határidőre - ………..jogvédelem – a szöveg annak a prédája, aki ellopja, megfizeti - ………………………………………………jegyzetel

-         egy szerző több darabba is …………..egy darabot ……………………is írnak

-         a szöveg előadásonként alakul, együtt él a színházzal - önmagában …………………….csak az előadás

 

Christopher Marlow:

sok tekintetben úttörő jelentőségű

történelmi tragédiák: Nagy Tamerlán, II. Edward, Doktor Faustus (bemutatóik 1590-1604)

aszketizmusig merészkedő világszemlélet

újítása: blakverse (jambikus lejtésű 10-11 szótagos verssor)

 

Ben Jonson

Sokáig büszke klasszikus erudícióval közelít tárgyához, az emberi jellem furcsaságához (Volpone).

Majd egy nagy realista kép (Bertalan-napi vásár) után kizárólag az udvar számára írt. masque-ok librettói töltik ki alkotói világát.

 

VI. Shakespeare művei

Shakespeare kéziratai

Nem maradt fenn …………..kézirat. Sem általa sajtó alá rendezett …………………………Kivéve a ……………………..

1593. Venus és Adonis, Lucretia elrablása – műgonddal bocsátotta közönség elé

 

     Sok ………………………szöveg- színészek ……………………………………….szerepüket

 

Kiadásai:

a)     kvarto” kiadás – negyedrét alakú kis kötetben dobták piacra - 19 Sh.-db.

b)    folio” – nagyobb (félrét) alakú kötet - 1623, Sh. színésztársai első összkiadást jelentettek meg: 18 db.

 

kutatások – sokszor kételkednek a szerzőségben - Kyd, Marlowe nyomait mutatták ki

Nincs mérvadó, ……………Sh.-szöveg.

Minden fennmaradt………………….., hozzávetőleges átirat..

A keltezési időpontok is kb.-iek: a mű az adott időpontban már megvolt, de hogy előtte mikor született?

 

 

Pályakép

Sokféle rendszerezés. Általában 3 nagy korszak.

Mindenki saját sorrendet kell, hogy felállítson, hogy saját Sh.-t olvashasson.

37 darab

! Játék az eredeti címekkel

 

I.                    1590-1601

Az angol társ. felemelkedő korszakának, a nemzeti abszolutizmus legkiegyensú-lyozottabb időszaka – lendület, optimizmus.

      Korai művek: Titus Andronicus

a)      Királydrámák, krónikás darabok (chronicle history)

                             VI. Henrik (1-3)

                II. Richárd

                             János király

                              II. Richárd

                             IV. Henrik (1-2)

                             V. Henrik

b)      Vígjátékok:    Felsült szerelmesek / Lóvátett lovagok - felhőtlen, könnyed vígj.

                              Szentivánéji álom

                              A két veronai nemes

                              Tévedések vígjátéka                                - cselvígjáték

                              A windsori víg nők

                              A makrancos hölgy                                 - jellemvígj.

                              Sok hűhó semmiért

                              Ahogy tetszik                                           - mélyebb gondolatiság,

                             Vízkereszt vagy amit akartok                     markáns jellemrajz

                              A velencei kalmár                                - tragikum-komikum keverred.

c)      Korai tragédiák: Rómeó és Júlia

                                  Julius Caesar                                      (+Hamlet)

 

Venus és Adonis – mitológiai románc

Lucretia meggyalázása – elb. költ.

 

Tematikai időrend:

János király

II. Richárd

IV. Henrik (1-2)

V. Henrik

VI. Henrik (1-3)

III. Richárd

+ VIII. Henrik – utolsó

 

 

 

 

154 szonett

 

II.                 1601-1608

Az angol társ.- egyensúlyának felbomlása: az összeütközések és a bűnök tragédiákba torkollnak

a)      Nagy tragédiák: Hamlet ……………………………………………………….

                                 Othello     

                                 Lear király     

                                 Macbeth

b)      Antik tragédiák: Antonius és Cleopátra

                                  Coriolanus

                                 Athéni Simon ………………………………………………...

c)      Sötét vígjátékok: Minden jó, ha vége jó    (első ilyen A velencei kalmár)……..

                                  Troilus és Cressida

                                  Szeget szeggel

 

 

 

 

â drámai szerkesztés:

belső koncentráltság, egyre zártabb, kerekebb

 

 

 

a legkeserűbb

fanyar ízt hagy

 

III.               1608-1612

A rezignált megbékélés 4 műve. A hányadtatások utáni menekülés e világból.

a)      Színművek            Pericles

                                    Cymbeline

                                   Téli rege

                                    A vihar

b)       VIII. Henrik

 

 

 

 

 

 

Hozzászólások

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.