Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Popper Péter: Kizökkent az idő- Részlet

2010.03.29

Az epikai, a drámai és a lírai közlés

 

A sztorikká szelídített bolyongás, a panaszkodássá enyhített szenvedés és az aranyköpésekké fényesített megismerés

 

Sokan azt tartják, hogy a kommunikációnak  három szintje van: az epikai, a drámai és a lírai.

Az epikai szint egy történet elbeszélése. A sztori. Ez van az ember Énjétől a legtávolabb, ebben a legalacsonyabb a személyes érzelmi feszültség. Az epikai közlőnek volt ideje arra, hogy a történetet a saját számára legkellemesebb formájúvá dolgozza át, kvázi kívülről szemlélje.

A drámai közlés azonnal akcióba akarja lökni-rántani hallgatóságát. Gyere ide! Menj el! Csókolj meg! -ezek a legegyszerűbb drámai közlések. Az érzelmi feszültség mindig magasabb szinten van jelen, a közléssel egyidőben, vagy csak kevéssel előtte keletkezik. telített az Én és a te viszonyával.

A lírai közlés a legintimebb. Ha beleülsz egy rajzszögbe és felkiáltasz: Jaj! - ez az igazi lírai közlés. Minden most történik és most keletkezik. Most fáj és most ordítasz. Azt is állítják, hogy a katarzis csak a lírai szinten történik. Ezek szerint a dámai közlés a lírai előfázisa; az a célja, hogy eljuttassa az embert a líraihoz.

Ezért a pszichoterapeuták nemigen szeretik, ha a kliens történeteket mond el az életéből. Szeretnének mielőbb eljutni a drámaiságig, és segítségével a lírai katarzisig. Nem véletlenül kerülik  k i az epikai fázist a pszichodráma segítségével. S az sem véletlen, hogy serdülőkkel - éppen a villámgyorsan felpörgő indulati feszültségek miatt - csak a legkörültekintőbb óvatossággal szabad pszichodrámát játszani.

Ennek a három szintnek felel meg nagyjából a regény, a dráma és a vers.

Talán meglepő, de színészekkel csak nagyon nehezen lehet pszichodrámát játszani. A színésznek ugyanis szöveg kell. Nehezen hoz létre spontán monológot  vagy dialógust, mint ahogy a "civil" is nehezen bújik bele egy szerepbe. Ilyenkor szinte "recseg az Énje".

 

(Popper Péter: Kizökkent  az idő - Drámaügyi mosolygások és mérgelődések - ; Saxum, 2006, 20-21. oldal)

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.